My work

Att vara en influencer – #jagärinos

Ordet influencer brukar engagera de flesta. Ofta talas det nedsättande om begreppet (speciellt då bland människor som inte är så insatta i det arbete en influencer faktiskt måste göra) eller så är det företag som är på jakt efter sätt att marknadsföra sig till sin önskade målgrupp som har märkt att det hajpas en hel del kring ordet influencers. Det råder även en viss förvirring även hos oss som jobbar med att vara just en influencer. För allas skull tycker jag att vi till att börja med ska kika lite på vad ordet betyder.

Vad är en influencer?

Influencer betecknar en inflytelserik person som ofta har en stor följarskara i sociala medier – personen följs för att den har en förmåga att beröra, inspirera eller uppröra människor med sitt innehåll. Oftast är innehållet skapat av personen också (sen finns det så kallade ”inspirationskonton” som bara repostar andras innehåll men don’t get me started there).

Bloggbranschen, som numera inkapslas i influencer marketing-branschen, har länge varit en bespottad sådan. ”Hur svårt kan det vara att blogga lite om vad man ätit idag” eller ”hur många skor kan man blogga om” är exempel på meningar som yttrats. Personligen tror jag att det faktum att branschens innehåll skapats av främst kvinnor också har gjort att den fått låg status av män (don’t get me started there heller). Nu håller det dock på att ändras av driftiga girlbosses som tar tag i branschen som så länge tillhört dem (men tjänats mest på av män i olika managementbolag). Och framförallt av Influencers of Sweden – ett branschnätverk för och av influencers runt om i Sverige. Inos (som det förkortas) fungerar lite som ett fackförbund för medlemmarna och har som syfte att utbilda influencers i de lagar och regler som finns samt se till så att de inte utnyttjas i dåliga deals med företag som tjänar på deras kunskap och målgrupp. En rätt fet förening alltså.

Dessutom finns det många influencers som är experter på sina områden och som är extremt nischade inom sitt ämne. De skulle tidigare kanske bara kallas experter men nu har de en stor (gratis) sociala medie-arena att få ut den på.

Hur blir man en influencer?

Ja, den här frågan är svår att svara på. Men helt klart är att du måste arbeta mycket för det, varje dag och ofta i flera år innan du blir stor på sociala medier. Du måste ha engagerande material och posta speciellt utformat material för din nisch. Influencers of Sweden har många tips om hur man går till väga för att växa sin närvaro på nätet och det finns till och med gymnasieutbildningar i dag i hur man blir en influencer. Det är helt enkelt ett nytt yrke, vare sig gubbiga (förlåt, men det är ofta gubbar) äldre män tycker om bloggare.

Olika nivåer av influencers

Nu är branschen snart mer än tio år gammal och det har vuxit fram olika nischer och nivåer av influencers. Jag är en mikroinfluencer  – alltså en person med mindre följarskara men med en rätt nischad profil: jag skriver om livet som frilansande modedesigner i Paris och bloggar på en mer modevetenskaplig nivå. Mikroinfluencers har ofta väldigt engagerad läsarskara och stor möjlighet att nå ut till många av de som följer.

Många av mina läsare är också de kreativa personer (ca 75% av dem är kvinnor i åldern 25-40) och himla coola så jag är extremt försiktig med vad jag puttar ut här – jag är väldigt rädd om dem och vill att de ska hitta inspirerande innehåll här som känns genuint och håller hög klass.

Det kan ibland vara svårt att avgöra om mina idéer håller måttet och det blir ibland ensamt att båda jobba som frilansare och bloggare och då är t ex ett nätverk guld värt. Att dessutom ha spaltat ned mina tankar och mål med bloggen hjälper enormt, då har jag något att benchmarka min idéer mot hela tiden.

Nu till det tråkiga – I veckan så fick jag se en ”debattartikel” från stora aktörer i branschen. Flera företag är arga för att, som de påstår, Inos inte företräder branschen. Det är så fel på så många plan. Inos företräder oss – skaparna av innehållet och kreatörerna av känslorna. Inos är en förening utan vinstintresse där många av medlemmarna gör föreningsarbete pro bono och att företag, som har som affärsidé att ta en del av kakan för influencers, blir sura när Inos inte går i deras ärende – ja det är bara så osmakligt.

Det är de HÄR som är Inos!

Vill ni läsa mer om vad Inos faktiskt är så kan ni läsa mer under hashtaggen #jagärinos på instagram och hos flera av medlemmarna här:

Min klockaregård

Reaktionista

Fitnessfia

Fstvs

Vegokäk

Baking Babies 

Resfredag 

Paulina Gunnardo

Jonna Jinton

Underbara Clara

Macken XYZ

Therese Wiksten – Jag är inos

Maria Björkamn – Jag är Inos

Maja Hurtigh

Jennifer Sandström – varför influencers of Sweden

Madeleine Stenberg – Jag är Inos

New York – my bite of the big apple

Malin Lundskog – Alla mina roller

Bara brittiskt  – Om att ta bloggare på allvar

Boden By Night

4

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply
    Influencers arbetar tillsammans – Maja Hurtigh
    18 september, 2017 at 02:27

    […] | Anna Ström Åhlén | Linda Engström | Malin Lundskog | Charlotta Colliander Golding | Sandra Nicole Freiman | Charlie Cramer […]

  • Reply
    Malin Lundskog
    18 september, 2017 at 11:02

    Så bra! Och den bilden – första gången jag hängde med härliga kollegor. Ser fram emot mer sånt!
    //Malin

    • Reply
      Sandra
      19 september, 2017 at 08:38

      Eller hur Malin! Verkligen mer sånt 🙂

  • Reply
    Jättarnas påhopp mot Influencers of Sweden #jagärInoS – Boden By Night
    14 januari, 2018 at 19:03

    […] Anna Ström Åhlén  Linda Engström  Malin Lundskog  Charlotta Colliander Golding  Sandra Nicole Freiman  Charlie Cramer  Maja Hurtigh   Kolla också in #jagärinos på instagram!    Har du också […]

  • Leave a Reply