Ibland får jag höra att jag är modig som frilansar inom mode eller att det måste vara svårt. Ibland säger personen jag pratar med att de också vill frilansa men vet inte riktigt hur de ska börja. Så därför tänkte jag ge några konkreta tips.
För mig blev det lite så att jag gled in på ett bananskal i frilanslivet. Möjligheten erbjöds och jag hade dessutom startat enskild firma i samma veva så det blev helt enkelt så. Men det är några saker jag önskat jag hade vetat innan jag gav mig ut i 100% frilansliv.
Innan du börjar
Säkra upp minst två, gärna fler uppdrag innan du ger dig ut så du vet att du har kött på benen och mat på bordet. Gör upp en plan för kommande halvår. Se till att budgetera mycket tid för att hitta uppdrag och gör en lååång lista på potentiella kunder. Gör din research på företagen och se till att skicka riktigt bra cold emails.
Syns online
Se till att ha en portfolio online som du kan skicka med i dina cold emails. Är du helt ny kanske du inte har så mycket att lägga upp i en portfolio – roliga nyheter! Då får du hitta på några projekt och skapa. Skapa sådant du vill jobba med (gäller även för er som har gamla projekt som inte signalerar det ni vill jobba med – gör nya!). Exempel på portfoliottjänster man kan använda: cargocollective, behance, portfoliobox, squarespace eller ett gratis instagramkonto/tumblrkonto.
Sprid dina kunder
Se till att försöka ha en bra spridning på dina kunder. Kanske att de jobbar i olika segment (luxury eller contemporary) eller för barn- eller dammode. På det sättet garderar du dig om det skulle gå sämre för ett segment eller en målgrupp. Se också till att alla uppdrag inte kommer via samma kanal – det kan bli knivigt om något skulle hända med den kanalen. Återkommande eller rullande uppdrag är guld för en frilansdesigner så vårda den relationen (ännu lite ömmare).
Pengafrågan
Alltså svenskar sägs ju inte vilja prata om pengar men där har vi mött vår överman i fransmännen. FY FAN vad svårt det är att få ur fransmän något om pengar, och att få betalt i tid för den delen. Jag fick en gång vänta i 6 månader innan en faktura betalades. Men där har jag alltså lärt mig: se till att skriva riktiga kontrakt och kräv minst 30% i förskott men helst 50%. Och lämna aldrig ifrån dig det färdiga arbetet utan att du fått sista betalningen, eller bevis på detsamma. Och en grej till: se till att så precist som möjligt skriva vad som ingår i kontraktet, inklusive korrundor och hur mycket extra det läggs på i timpenning om de vill överskrida antalet.
Sälj konstant
Alla du träffar kan du göra en bytesaffär med. Så se till att berätta om vad du kan erbjuda! Kanske de behöver någon som stylar ett shoot? Gör ett koncept? Designar ett print? Använd ALLA dina strängar på din lyra och se alla vänner, bekanta, främlingar på stan som möjliga samarbetspartners – ja för er som har svårt att sälja saker så tänk samarbete. Ni kommer båda vinna på det så win-win right?
Har ni några mer tankar kring saker ni önskar ni visste eller vill veta? Hojta gärna till om inlägget ger er något så delar jag gärna med mig om mer kring ämnet!
Hej! Tack för ett intressant och givande inlägg. Jag går i tankarna att starta eget och studerar första året till modedesigner. Jag skulle gärna vilja veta mer vad som menas med ett cold email? Är det bra att maila ut sin portfolio till många företag, eller ska man försöka få till ett möte först?
Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Emma