Ett av årens höjdpunkter tycker jag ändå är när H&M lanserar det årliga designsamarbetet de kokat ihop. I somras fick vi reda på att det skulle bli Erdem, den kanadensisk/turkiska designern med en förkärlek för blommor och klänningar. H&M hade ju i veckan launchparty för den nya designsamarbetet med Erdem i Los Angeles. Många kändisar var ditbjudna och t om några av våra svenska modestjärnor fick en one-on-one med Mr Erdem Moralioglu själv där han berättade om sitt arbete med kollektionen. Inte alls avis. Inte. Alls.

Men istället för att hänga läpp över det kan jag ju faktiskt tycka till om samarbetet cus hey that's free for all! Så häng på, här tas stora modeglasögonen på och så synar vi kollektionen i sömmarna - bokstavligt talat!

 

Kollektionen

Jag tycker verkligen att det här är ett av de bättre samarbeten H&M har gjort på länge. Erdems romantiska signaturplagg finns där i form av klänningar, viktorianska blusar och långa kjolar. Blommiga mönster i samma anda som hans resortkollektion med mörka bottnar och starka färger och rosetterna från vårens kollektion finns där också. Jag skulle faktiskt gärna sett fler klänningar då det är hans paradgren men jag kan tänka mig att H&M bett om fler produktgrupper. Kollektionen bjuder nämligen också på stickat och kostymer, som i alla fall jag inte alls förknippar med designern. Det stickade ser lite avigt och omaka ut om man bara ser till damkollektionen men slänger man ett öga på herrsidan så blir det totala intrycket mer harmoniskt och förståeligt. Där kan man nämligen finna islandströjorna, de grafiska rockarna och grova ullmaterial. T om en hoodie med trycket "Erdem" på, som känns ren logosälj. Det är första gången Erdem gör herr överhuvudtaget och jag tycker att det blir rätt så fint. Om kunderna tycker likadant återstår att se. Ni hittar alla bilder från kollektionen här.

Kampanjen

Kampanjfilmen fotades av ingen mindre än Baz Luhrmann, en personlig favorit. Jag ÄLSKAR Moulin Rouge och Romeo + Juliet och givetvis blir jag supernyfiken när jag ser teasern.  Vad letar de efter?

Kampanjbilderna är inte heller de fy skam, älskar att de fotats i samma stil som Erdems egna kollektioner.

Önskelistan

Tja, allt som allt bra jobbat H&M. Det jag hade önskat mer av vore självklart att fler plagg vore conscious-märkta, och inte bara ett par stycken. Jag förutspår dock smör-i-solsken på klänningarna och blusarna och själv önskar jag mig detta. Kommer ni ställa er i kö den 2 november?