Jag försöker köpa Styleby när jag är hemma i Sverige och fick tag på sommarnumret här igår. Tidningen är en favorit med sin höga modegrad; jag imponeras ofta av Elin, Jonna och Columbine och jag är inte den enda. När jag bläddrade fram till deras Styleby à jour den här gången blev jag därför lite full i skratt. Kommer ni ihåg mitt Latest influence-inläggstema? I januari skrev jag ett angående Top Gun och Kelly McGillis uppenbarelse. Och vad handlar Stylebys juninummer om? Top Gun och Kelly McGillis. Jag hann före Styleby med 6 månader 😉

Det här bevisar återigen hur alla influeras av samma saker samtidigt och att det faktiskt inte är så konstigt att modehus kan visa exakt samma trender vid samma visningstillfälle. De använder sig av samma trendbyråer och går på samma trendföredrag. Internet har ju eldat på det här och gjort det mer tillgängligt för alla att spana trender. Det är ofta jag hör vänner inom mode säga "men nu härmar de (modehus, modekedja) min kollektion!". Vi lever alla i samma värld, använder oss av samma sociala medier och ser på samma utställningar, filmer och lyssnar på samma musik. Det är inget konstigt sammanträffande alls.


 

One of my favorite fashion magazines is Swedish Styleby, run by former blogger Elin Kling. I try to buy it when I'm in Sweden and I'm often impressed by the editorials, articles and interviews by Elin, Jonna, Columbine and their team. When I yesterday got my hands on the summer issue I got a bit surprised. In the pages of Styleby à jour, where they talk about things trending now, I found Top Gun. Do you remember my latest influence-series? I did one on Top Gun in January. I beat them to it with 6 months haha 😉

It just goes to show how everyone's influenced by the exact same things now a days, big fashion houses and fashion chains all use the same trend bureau and they all get the same trends presented to them. The interwebs fuels the spreading of trends furiously and has made them open for everyone to spot. I often hear friends in fashion say "oh but now they (fashion house/chain) are using MY idea!". We all watch the same movies/exhibitions/music shows and we all use the same social media. It's not a weird coincidence at all.