I helgen var jag som sagt på Vogue Fashion Festival och jag tänkte recappa vad som drog på den förmiddagen då jag var där för er. Så häng med på lite insiderinformation i vad branschens högsta höns snackar om just nu!
Jag var på festivalen förra året och eventet var snarlikt upplagt i år. Två pass per dag med olika teman på det två dagarna. På fredagen var det fokus på business medan lördagen var mer kreativt inriktad. Jag valde att gå lördag morgon då bland andra Caroline de Maigret (författare av How to be Parisian och influencer), David Sims (modefotograf), Emanuelle Alt (chefred franska Vogue och Michael Burke (CEO Louis Vuitton) bland andra höll lov.
Eventet hölls på storslagna Hôtel Potocki (ja fransmän kallar allt för hotell, även om det inte är ett hotell. Se det mer som en samlingsbyggnad) och i år erbjöds även tolkning av föredragen (som dock ska ha varit urusel, så jag är glad att jag stod över den). Liksom förra året sponsrades festivalen av Swarovski och ett antal designers hade valts ut för att kreera en look tillsammans med märket. Även google sponsrade med ett VR-booth. Båda väldigt smart för instagrammandets skull, numera är ju det lika viktigt.
Föredrag 1: Samarbetet mellan mode & konst
Under första föredraget intervjuades Michael Burke, Sylvie Hubac (direktör för muséet Grand Palais) och Olivier Gabet (direktör för Les Arts Decoratifs, en del av Louvren) under ämnet "Fashion and art - and interdependent relationship". Vi fick höra mycket om olika konstsamarbeten som Louis Vuitton gjort från Burke (artisten får oftast ett helt carte blanche att skapa utifrån!) och om vikten av kvalitet och att berätta en historia i samarbeten av Hubac. Gabet gav publiken en särskilt intressant insyn i hur det var att kurera Diorutställningen - som nu är komplett utsåld och kallas en "blockbuster exhibition" i museumsammanhang. Han berättade att publiken blir svårare och svårare - det måste vara wow och på en bra nivå. Alla ska kunna njuta av utställningen, även gemene man som inte ens vet vem Dior är OCH det måste imponera på inbitna modekritiker.
Föredrag 2: Snapchat & mode
Andra föredraget stod Snapchat för, och där intervjuades Frankrikes CEO (som för övrigt var riktigt dåligt förberedd och famlade runt med sina presentationskort). Snapchat har tappat mycket sen Instagram lanserade stories och om jag ska vara ärlig så kändes detta måttligt relevant, men jag är ju å andra sidan inte snapchats största målgrupp. Snapchat brukas mest av vad som kallas Generation Z: de som är födda efter millennieskiftet. Dock gör ju detta också att man frågar sig om den målgruppen verkligen är intresserad av att Vogue Paris har börjat med weeklys under discover-fliken? (Ni vet, där man kan läsa olika tidningar. Förr var det mest amerikanska tidningar, typ Glamour). Eller att man som modemärke kan livesända sina modevisningar där? Kanske i framtiden, när Gen Z är lite äldre men inte nu. Dock har en redesign av appen annonserats och den ska tydligen göra det enklare för användarna att hitta nya personer att följa - något som underlättar för influencers som har flytt appen tidigare.
Föredrag 3: Caroline de Maigret
Många känner säkert igen Caroline från instagram eller boken "How to be a Parisian". Hon var i yngre år modell och har jobbat mycket med musik men blev efter 40 års ålder uppsnappad som tidningen Jalouse nya reporter. Caroline berättade många fascinerande saker som hänt henne tack vare hennes instagram - och hennes parisiska streetstyle som fångade de amerikanska tidningarna för nästan tio år sen. Hon sa t ex att hon hittade sin stil först då (40 år gammal) och att hon inte hade en aning om att hon var typisk parisisk. Hon trodde snarare att hon hade bidragit till den nya sortens Parisienne, som är som vi känner henne idag: chic men alltid avslappnad och aldrig perfekt. Caroline talade om sin quirkiness och charm som sina starkaste urskiljande drag, och att hennes "imperfect beauty" (som hon själv betitlade det) idag har givit henne ett ambassadörskap för Chanel.
Caroline var en publikfavorit och fick väldigt många frågor från yngre instagramanvändande och bjussade på sina bästa tips: "var autentisk och inspirerande, ha kul och visa upp sådant som du själv brinner för så kommer den rätta publiken till dig."
Föredrag 4: Emanuelle Alt (Vogue Paris) & David Sims
Sista föredraget var ett samtal mellan Emanuelle, chefred för Vogue Paris och modefotografen David Sims. De samtalade om sin 8 år långa professionella relation och om hur det är att arbeta i modebranschen idag. Återigen stressade de det faktum att det är kortare deadlines idag men att de måste producera mer material för fler kanaler och de ställde fråga - hur bra kan resultatet då bli?
David Sims är en av mina personliga favoriter och det jag gillar med honom är hans sätt att se på kvinnan i modefotografi: hon är stark, independent och så precis som modellen själv vill vara. Väldigt sällan en prop, som så ofta är fallet i andra fotografers bilder. David och Emanuelle delade med sig om deras kreativa process; de börjar ofta utifrån ett moodboard och inte sällan går de tillbaka till arbeten de gjort tidigare ihop. Dock är det viktigt att säga något nytt varje gång. David uttryckte det som att alla bilder kan vara vackra inom mode men det är först när de faktiskt säger något som de får en betydelse.
I februari kommer ett helt nummer med 60 sidor bara fotat av Sims och det som drev honom? "Egot". Enligt Emanuelle har han dock ett stort professionellt ego och vill göra allt "for the page" men personligen är han inte en egoist. Däremot var han lite av en musikfascist och lät henne inte spela George Michael, till hennes stora förtret.
En av dagens reflektioner för mig var dock att varken Emanuelle eller David var särskilt haj på instagram - bör inte en chefredaktör (och en modefotograf för den delen) vara lite mer engagerade där? Tänk vilken möjlighet för Emanuelle att upptäcka nytt, spännande mode? (Även om inte just det är Vogues starka sida) Eller har det med åldern att göra?
Efter det sista föredraget var det dags för mig att hasta ut i den kalla Parisluften och tacka för mig. Vi ses nästa år Vogue Fashion Festival!
Hôtel, eller hôtel particulier (detta har säkert du koll på Sandra!), heter dessa byggnader (ofta med en innergård) därför att de förr i tiden användes som ett lite finare gästgiveri. Sedan har det stannat kvar i språket, och dessa gamla mansions och gårdshus har kvar det i namnet.
Det finns ganska många sådana hôtels particuliers i Paris 7ème arrondissement och i Marais. T ex Svenska Institutet 🙂