5 tips för att organisera och planera din tid!

Eftersom jag studerar på heltid, jobbar på halvtid och dessutom uppdaterar mina sociala kanaler (på mer än slentrianbasis) ovanpå det har jag behövt bli bra på att organisera min tid. Kanske är ni fler därute som vill ha tips på att planera och strukturera upp sin tid, så här kommer mina bästa organiseringstips!

1. Välj ditt planeringsverktyg - Trello, bullet journal eller kanske Google Calendar?

Bestäm hur du vill planera din tid; föredrar du att ha det på papper eller digitalt? Jag har testat många olika verktyg, bland annat bullet journaling, trello, fysiska veckoplaneringscheman, flow-charts, post-its, anteckningar i telefonen - det finns en mängd! Förmodligen känner du dig själv så pass bra att du vet vad du gillar eller så får du testa dig fram. Jag har personligen valt att använda mig av flera; trello, fysisk kalender och post-its. Vissa föredrar att ha allt på ett ställe medan andra gillar lite variation.

2. Välj din planeringsdag

Jag har valt att planera på torsdagar - i och med att jag just nu dubbelarbetar så behöver jag använda min tid på helgen till skolarbete. Du kanske jobbar heltid och driver andra projekt vid sidan av vilket betyder att du behöver lägga en del av din helg på det.  Då passar det bra att planera det på torsdagen så att man kan förbereda inför helgen med att inhandla material, skriva ned ärenden som behövs göras och boka in tid man ska lägga på varje arbetsmoment under helgen. Vilket leder oss till nästa steg:

3. Planera in i minsta detalj

Jag gillar att tänka att för att lyckas med något stort så måste man bryta ned det stora i sin allra minsta beståndsdel och börja med en av delarna och sakta men säkert bocka av varje. Så för att kunna göra detta behöver man alltså planera det. Skriv inte bara upp "skriv en inlämning om konstfotografi" eller "skriv ett blogginlägg om designteori" - skriv ned allt du behöver göra som också tar tid, t ex research, fota bilder till inlägget eller låna böcker för uppsats osv. Det gör det mer överskådligt och du får inte panik när du sen sitter där och tiden bara rinner iväg då du glömt planera in moment förutom själva skrivandet som tar tid. Det här gör det också lättare att förstå om projektet i fråga är för stort, och värt tiden du behöver lägga ned.

 

4. Se till att prioritera

Man kan i teorin planera in hur mycket som helst men det kan också innebära att man blir stressad - dygnet har ju bara 24 timmar. Så för att motverka stress så måste man också prioritera. Detta är något jag har behövt bli bättre på i och med att min tid verkligen är begränsad just nu. Vad är absolut viktigast för dig? Gå igenom listan du just gjort - vad är egentligen prio nr 1? Rangordna dem och se sen till att som max ha tre prioriteter som du måste göra på en dag. Resten får vara bonus.

5. Kom ihåg - good enough is good enough!

När du sedan genomför din planering så kommer det helt säkert komma saker i vägen - försök därför ha lite luft emellan för oförutsedda händelser om det går. Och kom ihåg att saker ibland får vara bra nog och det är heeelt okej. Just nu har jag inte tillräckligt med tid för att lägga upp fem blogginlägg per vecka så då får jag tänka att tre eller två per vecka är good enough, eller till och med riktigt bra med nuvarande förutsättningar. Varje litet steg leder framåt!

2 svar på ”5 tips för att organisera och planera din tid!

  1. Matilda

    Hej goding! Ville bara säga att jag har suttit och slötittat lite på din blogg och måste säga att du tar väldigt bra bilder! Heja dig! Du inspirerar!
    Puss och kram

    Svara
    1. Sandra Inläggsförfattare

      MEn tack fina du!! Det värmer att höra från en expert, verkligen alltså!!! Puss o kram!

      Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.